RADIODAG SK5RO OCH SK5DB – QRP-DAG

Lördag 19 augusti bjöds alla medlemmar i både Roslagenamatörerna/SK5RO och Uppsalaamatörerna/SK5DB in till en gemensam träff i Österbybruk vid Herrgårdsområdet. Två föreningar samverkade om denna klubbträff med siktet på en demonstration av QRP-radio. Visa upp vad vi medlemmar har i våra schack med andra ord. Bara en portabelantenn och ett batteri anslutna och inget annat. De som inte skruvat på alla QRP-riggar på marknaden fick verkligen se vad som finns numer på hyllorna och dessutom prata funktioner och erfarenheter med innehavarna samt titta på skärmar mm.

Vi lyckades inte räkna alla som besökte oss men våra 8 bord var välfyllda och många intresserade dök upp. Så vi kunde med glädje konstatera att vi blev väl besökta denna dag. Även andra intresserade, icke radioamatörer, som besökare av Herrgårdsområdet kom och tittade, pratade runt lite  och förundrades över all te4knik.

Vi startade upp vår radiodag vid 10-tiden och hade brutit allt vid 16-tiden. Frågan kom om vi kunde genomföra denna träff även 2024. Vad som då ska visas upp återstår att se. VI följer med spänning den tekniska utvecklingen. Samarbetet mellan våra klubbar fortsätter självklart och vi får se vad vi hittar på då.

Fotografer: Ralph Vall, Lars Mattson /SM5TNL och Jan Edenqvist/SM5ELC

Klicka här för att se bilder från —–> RADIODAG SK5RO och SK5DB – QRP-dag